Beauceron

Beauceron är en vall och vakt hund som härstammar från Frankrike. (Den anväds inom vall, bruks mm.) Den har stark flockkänsla, livligt temperament, nyfiken, modig och en stor arbetslust. Den enormt lyhörd och vill ingen hellre är att utföra de uppgifter som man ber om.

För att Beauceronen ska få utlopp för sin energi och må bra bör man aktivera dem ofta. Förrutom motion så är mentalträning A och O. Hjärngympa tröttar ut hunden mer än en promenad. Tex, ta godisar i handen och kasta ut dem i högt gräs eller i skogen och låt hunden leta. Detta motsvarar en halvtimmes promenad.

Beauceronen är en mycker robust och kroppsoöm hund som hänger med på allt med ett leende.


Mankhöjden är på:

Hanar: 65-70 cm hög
Tikar: 61-68 cm hög

Vikten varierar på 30-50kg. (Jag hittade tyvärr ingen exakt vikt utan detta var vad jag hittade.)

Om jag skulle skriva all information om Beauceronen så skulle det nog bli en hel bok, vilket jag tyvärr inte har tid med så jag ger er länkar som ni kan titta på.

Uppfödaren

Beauceronklubben

Denna


Själv så tänker jag använda henna inom brukset och lydnaden. Nu är hon ju 7 månader (den 3:e Sept) så vi har ju ett tag till på oss att blir stjärnor. Och medans vi båda växer så försöker jag bli av med att jag verkligen hatar att förlora för det gör ju verkligen ingenting om det händer.. =)


När jag stod i valet och kvalet om att köpa en Schäfer eller en Beauceron så var det svårt. Schäfer har stått och kommer alltid att stå mig varmt om hjärtat. Men jag lovar att jag blev så positivt överaskad av Beauceronen och jag verkligen älskar Dakira.

Schäfern är ju så fruktansvärt sönderavlad så man får leta läääänge innan man hittar en bra uppfödare med bra kroppar och mentalitet (jag iaf) så jag köpte en Beauceron och ångrar inte en sekund att jag gjorde det. för det är en ras som är fantastiskt ut i fingertopparna. Så jag får se framöver om jag våga köpa mig min Schäfer eller vad tiden utvisar. Men nu så njuter jag av varje sekund av min alldeles egen Beauceronflicka Dakira!!

Något som är roligt med Beauceronen är att den har 4 extra klor så det blir några extra klipp för oss =)

Jag hoppas verkligen att jag har givit er lite information iaf och jag rekomenderar er att kolla på länkarna för där står det en del.


Här är Dakira idag på promenaden. Det är ett par pudlar som hon har spanat in =)



Hade!!!

//J och Dakira

Kommentarer
Postat av: Madde

Hon är en ståtlig babe den där Dakira. :) Matte hennes är också en babe! :)

2008-08-26 @ 16:15:50
URL: http://bumfan.blogg.se/
Postat av: Les

Tack för infon och länkarna! Hoppas ni har det bra i regnet. /Les & Dobby

2008-08-28 @ 20:40:21
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0