Hundannonser

OBS! Nu skriver jag detta med en risk att det kan reta andra.

Va inne på blocket idag och varje gång ser man hur mycket hundar som helst.
Vart tar alla vägen? Får alla det bra där dom hamnar?  Vem vill köpa en gammal hund som inte har många år kvar? OSV

Det känns som att vissa människor som köper en hund kanske inte alltid vet vad de får i kopplet. "Jag vill ha den här rasen för att den är ju så fin och gullig". "Jag har ju vuxit upp med den här rasen" eller" Det är en "cool" ras." knäppa tänk helt enkelt.


I många fall så hinner hunden inte ens bli ett år gamal innan den ska säljas pga "ändrade familjeförhållande, allergi i familjen, hunden trivs inte i lägenhet eller pga flytt" och direkt efteråt så är det skrivet "det är absolut ingen problemhund"...
Men vem ljuger av dessa hundägare för alla är väl ändå inte "perfekta"? Innan man köper en hund så ska man väl ändå ha tänkt igenom detta minst en miljon gånger. Har jag tid? Råd? Kommer jag att aktivera hunden? För aktivering behöver dom, liten som stor. Och om de får den stimulans de behöver så kan de säkert bo i en lägenhet.

Och de som säljer gamla hundar tänker jag inte ens ta upp.

Tänk om alla kunde tänka en extra gång innan de köper den hund som de gärna vill ha och att de kommer att använda den till det som den är skapad till att göra. Och om man endast vill ha en sällskapshund så kanske man inte ska köpa en ex Alaskan Malamute eller en Sibirien Husky bara för att de är fina?

Nu börjar detta bli lite luddigt så jag stannar här. Jag ville nog igentligen bara få ur lite aggressioner tror jag.
Jag förstår givetvis att man inte kan dra alla över en kam (och det gör jag inte heller), men rötägg finns det gott om i världen!

Nu ska jag återgå till att renovera köket medans Dakira och Torac vilar.



//J med flock.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Det är alltid lika tråkigt att läsa annonser om hundar och andra djur som folk ej kan ha kvar pga allergi å ändrade familjeförhållanden osv... ibland stämmer det kanske, men varför tänker man inte på det innan man skaffar sig sitt djur att kolla om man tex är allergisk mot det eller varför tänker man inte steget längre, hur gör man om ens liv förändras..

Finns mycke toka där ute!

2009-11-13 @ 22:46:56
Postat av: Andreas

Mitt inlägg blev visst kapat, provar igen. Det är alltid lika tråkigt att läsa annonser om hundar och andra djur som folk ej kan ha kvar pga allergi å ändrade familjeförhållanden osv... ibland stämmer det kanske, men varför tänker man inte på det innan man skaffar sig sitt djur att kolla om man tex är allergisk mot det eller varför tänker man inte steget längre, hur gör man om ens liv förändras..

Finns mycke toka där ute! Som inte för en sekund tänker sig tanken att det är bra mycket jobb med hunden och att det kostar!

2009-11-13 @ 22:57:30
Postat av: annett

men...det finns ju faktiskt massor av människor som har provat att låna hund och sen plötsligt får allergi då det blir så intesivt..visst klart det finns en massa som inte tänkt sig för ...sen varför ska man inte kunna ta en äldre hund som bara har något/ några år kvar ??? lr har jag missuppfattat ??? ett bra exempel...Om man är äldre själv kan det ju vara toppen..både hunden och du får en ny chans :))

2009-11-14 @ 17:53:12
Postat av: Jenny

Andreas: Ja, det är allt för många som säljs pga onödiga skäl, skittråkigt.



Annett: Håller helt med om det du skriver. Det var därför jag skrev att man inte ska dra alla över en kam :)

2009-11-15 @ 11:26:52
URL: http://amrenofredriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0